Informacje na temat zaburzeń integracji sensorycznej, dlaczego do nich dochodzi, jakie są niepokojące objawy.
Szkolenie wyjaśnia dlaczego dziecko:

- nieustannie się wierci,
- jest nieporadne i sprawia wrażanie niezgrabnego,
- nie może się skupić lub często się rozprasza,
- ma problemy z noszeniem ciasnych ubrań / metkami / golfami,
- zatyka uszy / krzyczy / sprawia wrażanie jak by nie słyszało,
- nie lubi chodzić boso, obcinać włosów czy paznokci,
- lub wykazuje inne niepokojące zachowania.
Wczesne wykrywanie trudności rozwojowych u dzieci (zaburzeń i dysfunkcji wpływających na prawidłowy rozwój sensomotoryczny i emocjonalno-społeczny)
Część 1:
Zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami dotyczącymi integracji sensorycznej (SI). Omówienie, jak działa układ sensoryczny i dlaczego jego prawidłowe funkcjonowanie jest kluczowe dla rozwoju dziecka.
● Program:
○ Co to jest integracja sensoryczna?
○ Przyczyny powstawania trudności rozwojowych u coraz większej liczby dzieci?
○ Przykłady trudności poznawczych / emocjonalno – społecznych, wynikających z zaburzeń SI.
○ Znaczenie odruchów prenatalnych w prawidłowym rozwoju.
Część 2:
Rozpoznawanie Zaburzeń Integracji Sensorycznej w Praktyce Szkolnej i Przedszkolnej. Identyfikowanie dzieci z trudnościami SI oraz planowania dalszych działań diagnostycznych.
● Program:
○ Typowe objawy zaburzeń SI w różnych obszarach (nadwrażliwość, podwrażliwość, modulacja i różnicowanie sensoryczne).
○ Wskazówki i narzędzia do obserwacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
○ Planowanie dalszych działań diagnostycznych (takich jak przetwarzanie słuchowe, konsultacje ortoptyczne, laryngologiczne, fizjoterapeutyczne),
○ Przykłady zachowań dzieci z różnymi rodzajami zaburzeń SI.
Część 3:
Aktywności i ćwiczenia wspierające rozwój sensoryczny dzieci.
● Program:
○ Rola zabawy w stymulacji układu sensorycznego oraz terapii ręki.
○ Proste aktywności sensoryczne do wykorzystania w grupie dzieci.
○ Jak wpleść elementy SI w zajęcia dydaktyczne?