Przeskocz do treści

Wczesne wykrywanie zaburzeń i dysfunkcji Integracji Sensorycznej

Informacje na temat zaburzeń integracji sensorycznej, dlaczego do nich dochodzi, jakie są niepokojące objawy.
Szkolenie wyjaśnia dlaczego dziecko:

  • nieustannie się wierci,
  • jest nieporadne i sprawia wrażanie niezgrabnego,
  • nie może się skupić lub często się rozprasza,
  • ma problemy z noszeniem ciasnych ubrań / metkami / golfami,
  • zatyka uszy / krzyczy / sprawia wrażanie jak by nie słyszało,
  • nie lubi chodzić boso, obcinać włosów czy paznokci,
  • lub wykazuje inne niepokojące zachowania.

Wczesne wykrywanie trudności rozwojowych u dzieci (zaburzeń i dysfunkcji wpływających na prawidłowy rozwój sensomotoryczny i emocjonalno-społeczny)

Część 1:
Zapoznanie uczestników z podstawowymi pojęciami dotyczącymi integracji sensorycznej (SI). Omówienie, jak działa układ sensoryczny i dlaczego jego prawidłowe funkcjonowanie jest kluczowe dla rozwoju dziecka.

● Program:

○ Co to jest integracja sensoryczna?

○ Przyczyny powstawania trudności rozwojowych u coraz większej liczby dzieci?

○ Przykłady trudności poznawczych / emocjonalno – społecznych, wynikających z zaburzeń SI.

○ Znaczenie odruchów prenatalnych w prawidłowym rozwoju.


Część 2:
Rozpoznawanie Zaburzeń Integracji Sensorycznej w Praktyce Szkolnej i Przedszkolnej. Identyfikowanie dzieci z trudnościami SI oraz planowania dalszych działań diagnostycznych.

● Program:

○ Typowe objawy zaburzeń SI w różnych obszarach (nadwrażliwość, podwrażliwość, modulacja i różnicowanie sensoryczne).

○ Wskazówki i narzędzia do obserwacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

○ Planowanie dalszych działań diagnostycznych (takich jak przetwarzanie słuchowe, konsultacje ortoptyczne, laryngologiczne, fizjoterapeutyczne),

○ Przykłady zachowań dzieci z różnymi rodzajami zaburzeń SI.

Część 3:
Aktywności i ćwiczenia wspierające rozwój sensoryczny dzieci.

● Program:

○ Rola zabawy w stymulacji układu sensorycznego oraz terapii ręki.

○ Proste aktywności sensoryczne do wykorzystania w grupie dzieci.

○ Jak wpleść elementy SI w zajęcia dydaktyczne?